play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
  • play_arrow

    Drukčiji radio

Zračni promet u BiH pred kolapsom

Sigurnost zračnog prometa u Bosni i Hercegovini ozbiljno je ugrožena, a četiri postojeće zračne luke u zemlji uskoro bi mogle biti zatvorene zbog duga kojeg su napravile vlasti Republike Srpske i koji odbijaju platiti očekujući da to umjesto njih učini BiH kao država.

Sindikat kontrolora leta u BiH u ponedjeljak se oglasio dramatičnom izjavom, upozorivši kako je na pomolu prava drama koja može imati reperkusije ne samo po BiH nego i po sigurnost međunarodnog zračnog prometa, odnosno zrakoplova koji prometuju koridorima iznad teritorija BiH.

– Sigurnost zračnog prometa u BiH je ozbiljno ugrožena, stoji u izjavi.

Reakcija je to na neuspješna nastojanja da se nađe način isplate oko 110 milijuna konvertibilnih maraka (oko 56 milijuna eura) duga nastalog na temelju činjenice da je vlada RS izgubila arbitražni spor koji je pokrenula slovenska tvrtka “Viadukt” tražeći odštetu zbog de facto raskinutog ugovora o dodjeli koncesije za gradnju hidroelektrana na rijeci Vrbas u BiH.

Odgovornost za taj dug izravno snosi sadašnji čelnik bosanskih Srba Milorad Dodik, koji je kada je bio premijer RS jednostrano derogirao ugovor o koncesiji. “Viadukt” je sklopio taj ugovor još 2004. godine s prethodnom entitetskom vladom predvođenom Partijom demokratskog progresa (PDP).

Dodik je novu koncesiju dodijelio “Elektroprivredi RS” koja je bila pod kontrolom njegove stranke, a slovenska tvrtka zatražila je odštetu kada je postalo jasno da njen ugovor više nema nikakvu vrijednost. No, ni Dodik ni njegova nasljednica Željka Cvijanović nisu željeli pristati na nagodbu, odnosno plaćanje oko tri milijuna eura.

“Viadukt” je tužio vladu RS najprije lokalnim sudovima i sve je te sporove vlada izgubila no opet je odbila ispoštovati sudske odluke pa je na kraju cijeli slučaj završio pred Arbitražnim tribunalom u Washingtonu. Budući da RS nije nije subjekt međunarodnog prava kao tužena strana pojavila se BiH.

I taj je spor okončan presudom u korist “Viadukta” koji je dobio pravo na odštetu od oko 25 milijuna eura, nadoknadu od pet milijuna eura na ime sudskih troškova te još oko 30 milijuna eura na ime zateznih kamata. Uz sve to svaki novi dan kašnjenja u isplati duga podrazumijeva dodatne zatezne kamate od devet tisuća eura.

Sindikat kontrolora leta upozorio je kako uskrata financiranja znači i kolaps sustava koji mora besprijekorno funkcionirati 24 sata dnevno. Kada prestane dotok sredstava od EUROCONTROL-a, nadzor nad zračnim promet iznad BiH mogu preuzeti Zagreb i Beograd, ali će zračne luke u BiH morati biti zatvorene.