Udruženje za digitalnu transformaciju u Bosni i Hercegovini realiziralo je projekt “Digitalna pismenost stanovništva BiH” koji ima za cilj predstaviti stanje u našoj zemlji kada su u pitanju osnovne digitalne kompetencije stanovnika i identificiranje potencijalnih područja za napredak.
Procjenom i ispitivanjem indikatora digitalne pismenosti, studija nastoji kreirati preporuke za kreatore politika, obrazovne institucije i ostale relevantne zainteresirane strane, naveli su iz Udruženja.
Analiza je pokazala kako 5,35 posto stanovništva BiH ima digitalne vještine iznad osnovnog nivoa. To sugerira da oni premašuju temeljne kompetencije potrebne za digitalnu pismenost.
Nadalje, 29,29% stanovništva je na osnovnom nivou digitalnih vještina, što ukazuje da ispunjavaju standardni nivo kompetencija potreban za efikasno funkcioniranje u digitalnom okruženju. Čak 41,04% stanovništva je ispod osnovnog nivoa digitalnih vještina, što govori da im nedostaju neke od osnovnih kompetencija.
Analiza pokazuje da 24,32% stanovništva nije koristilo internet u posljednja tri mjeseca, što bi moglo ukazivati na nedostatak pristupa, vještina ili interesa za korištenje digitalnih tehnologija.
Upravo ova grupa predstavlja potencijalnu kategoriju koja ukazuje na digitalni jaz, jer možda nemaju redovan pristup digitalnim resursima i mogućnostima za obuku. Rješavanje problema digitalne inkluzije ključno je za osiguranje da ovi pojedinci mogu u potpunosti sudjelovati u digitalnom dobu.

Među muškarcima od 16 do 24 godine, 9,76% ima iznad osnovnih digitalnih vještina, a 62,36% ima osnovne vještine. Za žene u istoj starosnoj grupi, 12,38% ima iznad osnovnih vještina, a 68,51% ima osnovne vještine. Ove mlade starosne grupe pokažuju relativno veću digitalnu pismenost, pri čemu više žena ima i osnovne i iznad osnovnih digitalnih vještina.
U starosnoj grupi od 25 do 34 godine, i muškarci i žene pokazuju relativno visoke digitalne vještine. Među muškarcima 15,04% ih ima iznad osnovnih vještina, dok 14,33% žena ima isti nivo vještina. Većina u ovoj grupi posjeduje osnovne digitalne vještine, pri čemu 55,08% muškaraca i 57,64% žena spada u ovu kategoriju.
Među muškarcima od 35 do 44 godina, 7,87% ima iznad osnovnih digitalnih vještina, dok 49,33% ima osnovne vještine. Žene u istoj starosnoj grupi pokažuju slične obrasce, pri čemu 7,36% ima iznad osnovnih vještina, a 49,55% ima osnovne vještine. U ovom dobnom rasponu, postotak pojedinaca sa osnovnim digitalnim vještinama je znatno veći u odnosu na mlađe starosne grupe. I muškarci i žene u starosnoj grupi od 45 do 54 godina imaju manji udio pojedinaca u kategoriji iznad osnovnih digitalnih vještina (4,62% za muškarce i 6,11% za žene).
Većina u ovoj starosnoj grupi ima osnovne digitalne vještine, a 36,59% muškaraca i 32,41% žena spada u ovu kategoriju. Među muškarcima u dobi od 55 do 64 godine, samo 1,94% ima iznad osnovnih digitalnih vještina, a 11,14% ima osnovne vještine. Za žene u istoj starosnoj grupi, 1,5% ima iznad osnovnih vještina, a 7,36% ima osnovne vještine.
U analizi informacijske i podatkovne pismenosti, Njemačka i Rumunjska ističu se kao zemlje s najvišim postotkom osoba koje posjeduju osnovne vještine, s vrijednostima od po 17%. S druge strane, zemlje poput Islanda i Norveške ističu se kao lideri u posjedovanju vještina iznad osnovnih, s postotkom od 95%. Osim toga, Norveška, Island, i Irska se ističu kao zemlje s najvišim postotkom osoba koje posjeduju osnovne ili iznad osnovnih vještina informacijske pismenosti, s postotkom od 98%, 99% i 96%.
Kada je u pitanju uporedna analiza podataka u regiji, u BiH ima 71% osoba koje posjeduju osnovne ili iznad osnovnih vještina informacijske i podatkovne pismenosti, zatim Crna Gora ima 74%, potom Srbija ima 75%, dok Hrvatska bilježi 79%, i na kraju najuspješnija je Slovenija sa 85%. U usporedbi s prosjekom EU od 80%, BiH je ispod prosjeka.