if( aicp_can_see_ads() ) {
}
play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
  • play_arrow

    Drukčiji radio

Znanstvenici otkrili što mobiteli i tableti zapravo rade vašoj djeci

Dopuštanje malom djetetu da koristi mobitel ili tablet samo sat vremena dnevno može imati negativan utjecaj na njegovu sposobnost razumijevanja svijeta oko sebe, tvrde najnovija istraživanja.

Znanstvenici s Sveučilišta Drexel u Philadelphiji otkrili su da je bilo kakvo izlaganje ekranima od godinu dana povezano s dvostrukim povećanjem rizika od neuobičajenog senzornog ponašanja, uključujući nemogućnost reagiranja na dozivanje imenom. Svaki dodatni sat proveden pred ekranom udvostručio je rizik od kasnijih problema s senzornim ponašanjem u usporedbi s djecom koja nisu bila izložena digitalnim medijima.

Djeca s poremećajem senzorne obrade, često povezanim s ADHD-om i poremećajem iz spektra autizma (ASD), mogu pokazivati izuzetnu osjetljivost na svjetlost i glasne zvukove ili tražiti dodatnu stimulaciju na druge načine. Ova istraživanja dodaju senzorno ponašanje na listu potencijalnih ozbiljnih posljedica provedenog previše vremena pred ekranima, uključujući kašnjenje u razvoju govora, loše kognitivno funkcioniranje i povećan rizik od autizma, piše Daily Mail.

Iako su negativni učinci prekomjernog vremena pred TV-om, mobitelom i tabletom ili drugim elektroničkim uređajima već poznati, djeca su danas više nego ikad izložena ekranima. Od 2014., američka djeca u dobi od dvije godine i mlađa u prosjeku provode više od tri sata dnevno pred ekranom, što je porast u odnosu na sat i 19 minuta dnevno koliko su prosječno provodila 1997. godine.

Liječnici s Sveučilišta Drexel analizirali su podatke o gotovo 1500 djece snimljene između 2011. i 2014. Roditelji su bili upitani o razini izloženosti svoje djece televiziji i filmovima u dobi od 12, 18 i 24 mjeseca. Oko 11 posto roditelja reklo je da njihova djeca nisu gledala TV ili DVD u dobi od 18 mjeseci. Oko 48 posto njih reklo je da su njihova djeca gledala oko pola sata medija dnevno, 18 posto je reklo da su gledala dva sata dnevno, a osam posto je izjavilo da su djeca gledala tri do pet sati dnevno.

Nakon 12 mjeseci, bilo kakvo izlaganje ekranima bilo je povezano s 105 posto većom vjerojatnošću senzornih problema povezanih s neadekvatnom reakcijom na podražaje u okolini kod djece od 33 mjeseca u usporedbi s djecom koja nisu imala vremena pred ekranom. Do 18 mjeseci, svaki dodatni sat pred ekranom povećao je izglede za senzorne probleme povezane s izbjegavanjem osjeta i lošim registriranjem vanjskih podražaja, poput prozivanja imena, za 23 posto.

Nakon 24 mjeseca, svaki dodatni sat pred ekranom povećao je izglede za traženje osjeta, senzorne osjetljivosti i izbjegavanja osjeta kod djece od 33 mjeseca za 20 posto. Dr. Karen Heffler, glavna autorica i izvanredna profesorica psihijatrije na Medicinskom fakultetu Drexel, rekla je: “S obzirom na povezanost između dugog vremena pred ekranom i rastuće liste problema u razvoju i ponašanju, može biti korisno da mala djeca koja pokazuju ove simptome ograniče vrijeme pred ekranom, uz dodatak terapije senzorne obrade koju provode radni terapeuti.”

Traženje osjećaja može uključivati gledanje jakih svjetala, promatranje okretanja stropnih ventilatora, vrtenje na mjestu, žvakanje ili stalno dodirivanje predmeta i osjetljivost na glasne zvukove. Izbjegavanje osjeta, s druge strane, podrazumijeva aktivne pokušaje djeteta da izbjegne preveliku stimulaciju, poput jakih zvukova i svjetla, ili neugodnih okusa i mirisa.

Studija nije proučavala izravnu uzročno-posljedičnu vezu između senzornih poremećaja i prekomjernog vremena provedenog pred zaslonom u ranoj dobi. Unatoč tome, nalazi sugeriraju da bi prekomjerno vrijeme pred ekranima moglo intenzivirati veze između područja mozga odgovornih za obradu osjetilnih podražaja, poput mirisa i zvukova, koji se obično viđaju kod osoba s ASD-om.

Istraživači su zaključili: “U mjeri u kojoj dugotrajno vrijeme pred ekranom može povećati rizik od simptoma ASD-a, trenutna otkrića povećavaju mogućnost da vrijeme pred ekranom može utjecati na razvoj osjetila.” Ova studija je objavljena u časopisu JAMA Pediatrics.

0%