play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
  • play_arrow

    Drukčiji radio

Ugroženo poslovanje ArcelorMittala Zenica nakon prekida željezničkog prometa

Ugroženo poslovanje ArcelorMittala Zenica nakon prekida željezničkog prometa

Poplave u Jablanici odnijele su brojne živote, te zauvijek izmijenile život kakv smo poznavali na tom dijelu Bosne i Hercegovine.

Zbog ugroženog željezničkog prometa i uništene pruge prema luci Ploče, ugroženo je poslovanje zeničke kompanije ArcelorMittal. Također, zbog većih troškova transporta prilikom korištenja zaobilaznih puteva, posljedice trpe i druga privredna poduzeća iz ZDŽ.

Uništena cestovna i željeznička infrastruktura utječe na posolovanje, naročito kompanija koje su direktno ili indirektno vezane za luku Ploče. Dostupnost koksa, jedne od ključnih sirovina za proizvodni proces u ArcelorMittalu Zenica postaje ozbiljan izazov. “Kako je priopćio GIKIL, naš glavni dobavljač koksa, oni već trpe posljedice ove situacije, smanjujući svoje proizvodne kapacitete. Prijevoz se trenutno obavlja kamionskim putem, što za nas znači povećane troškove prijevoza. Ovo je novi financijski udar na naše poslovanje i faktor koji ćemo, uz smanjenu proizvodnju, morati pažljivo pratiti u narednim mjesecima. Također, naš novi koksarski brod je na putu za riječku luku i to će povećati naše transportne troškove i vrijeme isporuke”, navode iz uprave ArcelorMittala Zenica.

Recimo, jednom brodu koji ide za Željezaru do Gikila u Lukavcu treba 80-100 šlepera za istovar – da dođe istovar i preveze, a željeznička kompozicija od 40-ak vagona to je u stanju odjednom”, ističe. Nagib Mujkić, predsjednik Udruženja privrednika Motrix Žepče.Kako tako učinkovitu dosadašnju isporuku zamijeniti novim rješenjem, pitanje je koje muči gospodarstvenike. Dodatni problem je što je potrebno angažirati veliki broj kamiona.

“Ogroman broj kamiona koje trenutno nemamo i prijevoz koji će biti jako skup uz sva ta kašnjenja, trošimo više goriva pa će cijena koštanja biti veća. Ovdje se u rješavanje problema trebaju podjednako uključiti i gospodarstvenici i država. Gospodarstvenici su svjesni težine i zadatka koji stoji pred državom, dobro razumiju i dat će svoj doprinos”, ističe Mujkić.

“U Mostaru imamo poslovnicu, odavde je opskrbljujemo materijalom. Do sada smo išli preko Konjica i Jablanice, sada idemo okolo preko Šujice do Tomislavgrada i put je duplo duži. Zamislite koliki gubitak imamo po tom osnovu”, kaže Mladen Perić, predsjednik Asocijacije udruženja poslodavaca ZDŽ.

S obzirom na to da pune proračune i da snose veliki dio odgovornosti u očuvanju radnih mjesta, gospodarstvenici apeliraju na nadležne da ubrzaju administrativne procedure i da se pruga što prije pusti u promet. Potrebno je brzo reagirati jer je to u konačnici interes države, a svaki zaposlenik u Federaciji BiH ima određena izdvajanja na mjesečnoj razini.

“Godišnje izdvajamo oko 72 milijuna maraka za havarije, a isto toliko izdvajamo i za vodne naknade. To je već 144 milijuna maraka. Ako iz tog iznosa ne možemo podmiriti štetu koju pretrpe građani, prije svega gospodarstvo, onda je naše izdvajanje solidna osnova za uzimanje nekakvog kredita koji bi se kasnije vraćao iz tih sredstava koja se godišnje izdvajaju”, zaključuje Perić.

Zbog novonastale situacije brojne tvrtke primorane su prilagoditi se novim uvjetima poslovanja s ciljem osiguranja kontinuiteta u opskrbi kupaca uz minimiziranje financijskog utjecaja na poslovanje.